Allâh’u Teâla El-Kelam süresinin 4.Ayetinde şöyle buyurmuştur:

Anlamı:’Ey Muhammed mühakkakki sen büyük bir ahlak üzeresin’.
Peygamber efendimiz sallallahu âeleyhi ve sellemde bir hadisi şerifinde mealen şöyle buyurmuştur:
‘Müminlerden en kamil imanlı olanı Ahlakı en güzel olandır’.Başka bir rivayette müminlerin en kamil olanı Ahlakları en güzel olanlarıdır.
Güzel Ahlakın manası kişinin insanların ezasına katlanması onlara iyilik yapması ve başkasına eza vermekten sakınmasıdır.Peygamber efendimize sallallahu vesellem ümmetine affetmeyi ezayı katlanmayı çokça tavsiye etmiştir.Peygamber efendimizden varid olunduguna göre mealen şöyle buyurmuştur:Mizanda güzel Ahlaktan daha agır bir şey olamaz.Güzel ahlak başkasının ezasına katlanmak Müslamana eziyet etmekten sakınmak iyiligi yapmaktan ibarettir.Mümin kendisine iyilik yapana ve yapmayanada iyilik yapmalı .Aişe validemizden rivayet edildigine göre peygamber efendımızın söyle buyurdugunu işittim diyor:Mümin güzel Ahlakıyla gündüzleri oruç tutan geceleride namaz kılan kimsenin derecesine ulaşır ve İmam Beyhaki güzel Ahlak hakkında şöyle buyurmuştur: kişinin Allâh’ın emir ve yasaklarına uyup Allâh’ın farz kıldıgını eda edip ve yasaklamış oldugu seylerden sakınması ve nafile olan ibadetleri yapması ve Allâh için mubah olan birşeyi terk etmesi insanlara karşı davranışlarda affedici olmaktır.Kendisi hastalandıgında veya yolculuktan döndügünde ziyaret edilmese dahil veya selam verdiginde ona cevap verilmesede biryere misafir oldugunda kendisine ikram edilmesede iyilik yaptıgında kendisine teşekkür edilmesede konuştugunda dinnenmesede sinirlenmemesi alınmamasi ve kin tutmamali ve bunlara mukabil aynisiyla davranmamalı .Kendisi bunlardan herbirine daha güzeli ile faziletli olanı ile ve takvaya en yakın olanıyla karşılık vermeli.Kişi alimler ile oturup kalkmasıyla Ahlakı güzelleşir.
Peygamber efendimizden rivayet edildigine göre cüreyc Abid bir kimse idi.kendisine bir savmeâe yapmıştı.İçerisinde ibadet ediyordu.Günün birinde annesi yanina gelir ona ey cüreyc diye seslenir,kendisi namazdaydı namazına devam etti.Annesi geri döndü.Ertesi gün annesi tekrar geldi, ey cüreyc diye seslendi,cüreyc yine namazdaydı,namaza devam etti annesi yine geri döndü.üçüncü gün tekrar geldi,cüreyc yine namazdaydı annesi ona seslendi.ona cevap veremeyince annesi dediki, Ya Rabbi kötü kadınların yüzüne bakmadan onu vefat ettirme.Beniisrailogullari kendi aralarında cureyci ve ibadetini konuşurken güzelligiyle meşhur olan kötü bir kadın onlara şöyle dedi;İsterseniz onu fitneye düşürim.Cüreycin bulundugu yere gitti.Ne yaptıysa cüreyc ona dönüp bakmadı.Cüreycin yakınında bulunan bir çobana giderek onunla yattı Ondan hamile kaldı.Çocugu dogurdugunda dediki bu çocuk cüreyctendir.Onlarda cüreyce gidirek onun mekânını yıktılar.Onu alıp döverek şehre indirdiler.Cüreyc neden bunları yapıyorsunuz diye sordugunda ona dediler ki;fahişe olan bu bayanla zina yaptın ve senden bir çocuk dogurdu,cüreyc onlara çocuk nerede diye sordu onlarda çocugu alıp getirdiler,cüreyc namaz kıldı ve namazı bitirdikten sonra çocugun yanına giderek parmagıyla onun karnına dokunarak,Ey bebek baban kim,bebek Allâhın izni ile dile gelerek filan çobandı,bu duruma şahit olan halk cureyce sarıldı,onu öpüp ona sürünmeye başladılar,ona dedilerki;ibadethaneni altından yapalım cüreyc kabul etmedi eskisi gibi kerbiçten yapın dedi.

Peygamber efendimizden rivayet edildigine göre mealen şöyle buyurmuştu;

Kahraman ,insanları yenen degil kendi nefsini yenen kimsedir.
Kişinin nefsine başkalarının ezasına katlanmayı ögrenmesi yüksek derecelere ulaşmasına vesile olur.İnsanların birbirlerine karşı davranışlarında büyük bir faydası vardır.Her kim sinir anında öfkesini yenip nefsine hakim olursa kendini birçok tehlikeden korumuş olur.Sahih bir senetle peygamber efendimizden rivayet edildigine göre mealen şöyle buyurmuştur;Her kim gerçekleştirmeye kadir oldugu halde öfkesini yenip kendisine hakim olursa Allâhu teala ona istedigi kadar huri almakla muheyyer kılar.

Yorum yap